Choose Your CountryChoose Your Country
Nederland - Professionals

Ontwerpen van Tarkett

Tarkett breidt haar productcollectie elk jaar uit met nieuwe dessins, kleuren en materialen. Op het moment dat de verkoop van de nieuwe commerciële collectie van start gaat, zitten de ontwerpers van Tarkett midden in de creatiefase van de volgende collectie. Ze leggen uit hoe ze een collectie afleveren die aan de wensen van de klant voldoet.

 

De ontwerpers

Terwijl de nieuwe collectie bijna in de verkoop gaat, zijn de ontwerpers van Tarkett wereldwijd al halverwege de productie van de volgende. Elke collectie representeert twee jaar van informatie verzamelen, ideeën ontwikkelen en nieuwe producten creëren, en dit alles met het doel "collecties te produceren die oplossingen bieden voor elke toepassing en elk soort gebruik, met een zo breed mogelijke selectie structuren, kleuren en patronen," aldus Beatrice Mange, Tarketts vicedirecteur Design.

 

Trendspotten

Sandrine Bellavoine staat aan het hoofd van Tarketts Trend Competence and Forecasts Centre en is ervoor verantwoordelijk dat de ontwerpers de beste informatie over nieuwe ontwikkelingen ontvangen. "Het samenstellen van een nieuwe collectie is een kwestie van samenwerken," zegt zij. Dat betekent dat er nauw contact wordt onderhouden met internationale trendwatchgroepen en andere ontwerpers. Ze bezoekt ook handelsbeurzen - niet alleen die van de vloer- en bouwindustrie, maar van alle types ontwerp en van grote sectoren als gezondheidszorg en onderwijs. "Deze beurzen zijn een mogelijkheid om de specifieke behoeften van bepaalde omgevingen te leren begrijpen, en de rol die vloeroplossingen kunnen spelen in het algehele ontwerp," verklaart ze.

 

Het standpunt van de klant

In sommige gevallen, zoals gezondheidszorg en onderwijs, kan nieuw onderzoek naar het fysiologische en psychologische effect van bepaalde kleuren en patronen belangrijke consequenties hebben. "We zijn ons er terdege van bewust," zegt Beatrice, "dat je in bepaalde omgevingen heel sterk rekening moet houden met het belang van kleuren en patronen. In ziekenhuizen zorgen bepaalde kleuren er bijvoorbeeld voor dat de sfeer emotioneel aangenamer is. Aan de andere kant kunnen sommige patronen visuele storingen vormen, bijvoorbeeld voor epileptici. Deze aspecten zijn van vitaal belang voor onze klanten, daarom moeten wij ervoor zorgen dat we steeds werken met de meest actuele informatie." Maar uiteindelijk moet de collectie altijd het evenwicht tussen de praktische en de esthetische eisen zien te bewaren. 

 

Nieuwe inspiratie

Soms kunnen ook professionele buitenstaanders nieuwe inzichten bieden voor het gebruik van producten. Dit was de laatste jaren bijvoorbeeld het geval met vooraanstaande ontwerpers en architecten, die de visuele en technische mogelijkheden van vinyl aan het verkennen zijn. Dat heeft op zijn beurt effect op de ontwerpers. "Doordat we zien dat vinyl op verrassende nieuwe manieren wordt gebruikt krijgen we inspiratie voor nieuwe ontwerpen," aldus Sandrine. "Op basis daarvan hebben we nieuwe producten en bredere collecties ontwikkeld en blijven we die ontwikkelen, meer in de stijl van topdesign. Met een zo veelzijdig product als Tarketts woonvinyl zijn er gewoon geen beperkingen voor het ontwerp. Natuurlijke of abstracte patronen, wat je maar wilt: het kan in vinyl worden gereproduceerd."

 

Design tot je dienst

Maar het uiteindelijke resultaat wordt bepaald door de manier waarop specifieke ontwerpen worden gebruikt. Als onderdeel van Tarketts complete service geeft het designteam ook advies over het combineren van kleuren voor een optimaal resultaat, of over het gebruik van vloerontwerpen voor het aangeven van een route of bewegwijzering, of voor het creëren van een persoonlijke identiteit.

Het ontwerpteam beantwoordt ook verzoeken om ontwerpen voor specifieke producten. "Recent werden we benaderd door ons verkoopteam in het Verenigd Koninkrijk," vertelt Sandrine, "omdat een onderzoek had aangetoond dat er voor veiligheidsvloeren behoefte bestond aan een bredere dessinkeuze, waarbij de vloeren er niet als veiligheidsproducten uit zien. Er was vraag naar iets met een natuurlijke uitstraling, zoals hout, dat tegelijkertijd wel bepaalde technische eigenschappen behield." Het resultaat van dit verzoek is een ontwerp dat ideaal is voor plaatsen als verzorgingshuizen, waar een warme, huiselijke sfeer net zo belangrijk is als de veiligheid. Ten slotte biedt de Floorcraft Design Service van Tarkett voor zeer specifieke vragen van klanten oplossingen op maat die de vloer een attractie op zich maken.

 

Nieuwe producten

Het onderzoek dat de ontwerpers uitvoeren en het contact met klanten kunnen inspiratie voor nieuwe producten opleveren. Het ontwerpteam werkt nauw samen met Tarketts eigen R&D-afdeling en het productmanagement, en is betrokken van het eerste idee voor een product tot aan de realisatie. In het geval van homogeen vinyl, waar het patroon onderdeel uitmaakt van het productieproces, is dit soort betrokkenheid heel belangrijk omdat het type ontwerp dat geproduceerd kan worden momenteel tamelijk beperkt is. Er worden echter continu nieuwe technieken ontwikkeld die het aantal mogelijke ontwerpen in de toekomst zal vergroten.

 

De ‘feelgoodfactor’

Design gaat niet alleen over hoe een vloer eruitziet - het gaat ook over hoe hij voelt. Beatrice licht toe: "Het is belangrijk dat de verwachting van hoe een vloer aan zal voelen op basis van hoe hij eruitziet wordt waargemaakt." Om ervoor te zorgen dat dit lukt, wordt de gevoelsindruk van elk product zorgvuldig bekeken en worden de oppervlaktestructuur en het reliëf zo ontworpen dat ze het realisme van het ontwerp nabootsen.

 

Uitbreiding van mogelijkheden

Voor commerciële klanten is prestatie vaak net zo belangrijk als een ontwerp dat de laatste trends volgt. Aan de andere kant is het voor veel klanten bij het kiezen voor een bepaald ontwerp heel belangrijk zeker te weten dat een favoriete kleur of favoriet dessin verkrijgbaar blijft. Voor het ontwerpteam is het een uitdaging een complete collectie vloeroplossingen te creëren die niet alleen actuele trends weerspiegelt, maar ook tijdloze stijlen bevat, én om deze ontwerpen te koppelen aan de juiste functionele kenmerken.

 

En de toekomst van vloeren

Dus, wat heeft het ontwerpteam ontwikkeld voor het seizoen 2010-2011? "Eén thema loopt dwars door alle trends voor het komende jaar," vertelt Sandrine, "en dat is het milieu. Het milieu is een hoofdthema, of de algehele stijl nu natuurlijk, technologisch, eenvoudig of uitbundig is. Dat zie je niet alleen terug in het uiterlijk van de vloeren, maar ook in productformules, oppervlaktebehandelingen en productietechnieken." En dan vraagt de collectie voor volgend jaar weer om aandacht.

 

Kader: Koken met Tarkett
Een deel van de enorme mogelijkheden van Tarkett-vinyl is te zien in een expositie van Tarkett Design. In de keuken van "Cooking by Tarkett" is al het voedsel - taarten, chocolade, snoep, koekjes, marshmallows etc. - van vinyl. "Het is ontworpen om nieuwe sensaties te ontdekken," zegt Beatrice Mange, Tarketts vicedirecteur Design, "en om vinyl vanuit een ander perspectief te laten zien, door alle dingen die bij koken komen kijken: spel, plezier, verrassing, aanraking, fantasie, verwachting...".